Ke Mana Arah Kita?

Ahad, 22 Februari 2009

Ke Mana Arah kita...? Bagaimana Kita Hendak Menghadapi Temuduga?

Keputusan SPM / STPM tidak lama lagi akan diumumkan. Satu persoalannya ialah ke manakah kita (pelajar) hendak pergi...? Apabila menerima keputusan SPM / STPM pelajar tidak tahu nak ke mana. Keputusan sudah di tangan, tapi masih lagi tak tau nak buat apa.

"Sebagai seorang pelajar sepatutnya telah membuat keputusan ke mana hendak pergi selepas SPM / STPM. Tidak perlu menunggu lagi keputusan diumumkan. Sepatutnya pemilihan IPTA / IPTS telahpun diketahui kerana pada masa ini kebanyakan institusi pengajian tinggi baik di dalam dan di luar negara sedang dan akan mengadakan 'road-show' ataupun sesi penerangan berkenaan dengan peluang-peluang yang ditawarkan", jelas Encik Mukhali Uhi, Guru Kaunselor dari SMK Luak yang telah diundang khas sebagai penceramah pada hari tersebut.


Tuan Haji Rosli Lompoh menjelaskan "Selain daripada itu, pelajar perlu bersedia untuk menghadapi temuduga. Calon yang dipanggil untuk temuduga sama ada untuk mendapatkan tempat di institusi pengajian tinggi, mendapatkan tajaan kewangan dan pekerjaan perlu mengetahui skop tawaran yang dipohon. Pelajar juga diberi tunjuk ajar daripada segi adab, cara bercakap dan memberi respon, bahasa badan termasuk pengetahuan berkenaan dengan tawaran yang dipohon. Kejayaan sesuatu temuduga adalah bergantung kepada ketepatan isi, cara berfikir dan kemahiran dalam bidang yang dipohon. Sebab itulah seseorang calon perlu banyak berlatih dari masa ke semasa". Tuan Haji Rosli Lompoh berkhidmat dengan pihak Sarawak Shell Berhad di Bahagian Sumber Manusia.


Program ini adalah merupakan Siri I daripada dua siri yang dianjurkan oleh Jawatankuasa Kecil Pendidikan, Persatuan Melayu Miri dan Lembaga Amanah Kebajikan Melayu Miri. Sementara Siri II akan diadakan pada 15 Mac 2009.

0 ulasan:

Catat Ulasan